Byt ut hälsotjuvarna

Vitt mjöl, kaffe och socker stressar binjurarna.
Vitt mjöl, kaffe och socker stressar binjurarna.

Om du har problem med hälsan är det klokt att byta ut sådant som belastar kroppen. Ofta kan små förändringar göra stor skillnad.

Byt ut
Socker. Undvik även dextros, maltodrextrin, maltos, majssirap och glukossirap.
Varför?
Socker stressar kroppen och framförallt binjurarna. Socker kan göra dig trött, deprimerad och arg. Det kan även ge dig problem med jästsvampen candida, orsaka bukfetma, slapp hud, PMS- och sömnproblem. Symptom på candidaöverväxt är bland annat ballongmage, allergier och depression.
Byt mot
Björksocker, kokossocker, dadlar, honung, bär och frukt. Du kan också använda kryddor som förknippas med bakverk som kanel och kardemumma. 


Byt ut

Drycker som innehåller koffein som kaffe och svart te.
Varför?
Koffein stressar binjurarna eftersom det tvingar dem att producera adrenalin. Kaffe och svart te hämmar även näringsupptaget av mineraler och minskar saltsyraproduktionen i magsäcken vilket kan ge problem med matsmältningen.
Byt mot
Chaga, örtte elller grönt te. Grönt te innehåller en viss mängd koffein men ger också flera hälsofördelar. Det innehåller mycket antioxidanter och höjer gabanivåerna (aminosyra som gör dig lugn och förbättrar sömnen).


Byt ut

Mjöl som innehåller gluten, speciellt vetemjöl.
Varför?
Vitt mjöl uppfattas som socker av kroppen och höjer blodsockret för snabbt vilket bland annat belastar binjurarna. Många är dessutom överkänsliga mot gluten utan att veta om det. Om du är överkänslig kan du få symptom som värk i kroppen och depression.
Byt mot
Mandelmjöl, teff, bovete, kikärtsmjöl, hasselnötsmjöl och kokosmjöl. Dessa sorter innehåller inget gluten och har lågt GI (glykemiskt index) vilket innebär att blodsockret inte höjs för snabbt.


Byt ut

Mjölkprodukter
Varför?
Många är överkänsliga mot mjölk utan att veta om det. Om du är överkänslig kan du få symptom som uppsväld mage och humörsvängningar.
Byt mot
Nötmjölk om du tål nötter, till exempel mandelmjölk eller cashewmjölk. Annars kan kokosmjölk och havremjölk vara ett alternativ (Go Green har en glutenfri havremjölk). Välj varianter utan tillsatt socker.


Byt ut

Jäst
Varför?
Om du har överväxt av jästsvampen candida förvärras problemen om du äter jäst eftersom candida lever på jäst och socker. Jäst finns till exempel i alkohol, bröd, buljong och vinäger.
Byt mot
Bikarbonat. Det fungerar både i bröd och bakverk. Bikarbonat är bra för matsmältningen eftersom det är basiskt och motverkar försurning av kroppen. En tesked bikarbonat motsvarar två teskedar bakpulver. 


Byt ut

Vitt ris och potatis
Varför?
De innehåller mycket stärkelse som omvandlas till socker i kroppen. Det gör att blodsockret höjs för snabbt vilket bland annat stressar binjurarna.
Byt mot
Råris, quinoa och rotfrukter som rödbeta, palsternacka och sötpotatis. Dessa är naturligt fria från gluten och har ett lägre GI än vitt ris och potatis vilket innebär att blodsockret inte höjs för snabbt.

Pay it Forward
Hjälpte det här inlägget dig? Dela det gärna med dina medsystrar så att fler kan få hälsan tillbaka.

You may also like...