Stressar du i onödan?

Kvinna i solglasögon ligger på marken.
Glömmer du bort att ta det lugnt?

Springer du fram även när du inte har bråttom? Slänger du i dig maten som om någon skulle sno tallriken ifrån dig? Då har du troligtvis stressbeteenden som håller kroppen i stressläge helt i onödan.

Stressbeteenden gör att du lurar kroppen att tro att du ska kämpa mot ett rovdjur eller springa ifrån en prärieeld vilket gör att den ökar produktionen av stresshormon för att du ska kunna kämpa eller fly. När din kropp är i konstant stress får den inte vila tillräckligt för att hålla sig i balans. Exempel på vanliga stressbeteenden:

  • Du gör flera saker samtidigt.
  • Du äter fort utan att tugga tillräckligt.
  • Du skyndar dig även när du inte har bråttom.
  • Du blir otålig när du står i kö.
  • Du irriterar dig på när människor är långsamma.
  • Du blir irriterad på andra bilister.
  • Du har svårt för att vara sysslolös.

I dagens samhälle tolkas en viss nivå av stress som effektivitet och en nödvändighet för produktiviteten. En viss stressnivå vid valda tillfällen är nödvändig för att kroppen ska reagera snabbt när det behövs. Om du befinner dig i konstant stress under en längre period belastar du binjurarna som får kämpa för att upprätthålla balansen mellan stresshormonerna kortisol och adrenalin i kroppen.

Stresshormon
Kortisol skyddar oss mot olika typer av stress och adrenalinet sätter igång vårt fly eller kämpasystem för att vi ska få extra kraft när det behövs. Eftersom binjurarna är länkade till både sköldkörteln  och äggstockarna påverkar stress alla hormoner i kroppen vilket kan leda till flera följdsjukdomar som till exempel underfunktion i sköldkörteln och östrogendominans.

Öva på att stressa mindre
Det första steget mot ett mindre stressigt liv är att bli medveten om dina stressbeteenden. Nästa steg är att öva dig på att inte använda dem. Du kan till exempel göra en plan för att öva på ett beteende i taget. Till exempel:

  • Måndag: idag ska jag öva mig att göra en sak i taget.
  • Tisdag: idag ska jag äta långsamt och lägga ner besticken mellan varje tugga. Jag ska inte läsa, surfa eller titta på tv samtidigt och jag ska tugga ordentligt.
  • Onsdag: idag ska jag inte springa till bussen om jag ser den komma. Jag ska gå i lugn takt och ställa mig och vänta på nästa i lugn och ro.
  • Torsdag: idag ska jag släppa fram andra på tunnelbanan och le mot dem om de tränger sig förbi.
  • Fredag: idag ska jag göra ingenting mellan klockan 18 och 20.

Ju mer du övar, desto mer kommer du att känna hur du får kontroll över dina stressnivåer. Du kommer att känna dig lugnare och mer harmonisk. Din kropp kommer att tacka dig!

Pay it Forward
Hjälpte det här inlägget dig? Dela det gärna med dina medsystrar så att fler kan få hälsan tillbaka.

You may also like...