Ät dig gladare

Glad
Höj ditt serotonin på naturlig väg

Om du har brist på signalsubstansen serotonin kan du känna dig nedstämd och orolig. Du kan höja ditt serotonin på naturlig väg med rätt kost, näringstillkott och dagsljus.

Serotonin reglerar bland annat koncentrationsförmågan, impulskontrollen och sömnen. Det är också en av kroppens smärtlindringsmekanismer. När serotoninet är i balans känner du dig glad och lugn. Om serotoninet är för lågt blir du orolig, får sämre självkänsla, blir nedstämd och lättirriterad.

Orsaker till lågt serotonin
Det finns flera orsaker till att serotoninet blir för lågt. Stress är en orsak. Det är därför viktigt att jobba med dina stressbeteenden. Problem med matsmältningen är en annan orsak. Eftersom 90 procent av serotoninet finns i dina tarmar är det viktigt att få ordning på matsmältningen. Även underfuktion i sköldkörteln/hypotyreos kan bidra till att serotoninet sjunker.

Höj serotoninet med tryptofan
Du kan höja serotoninet på naturlig väg genom att äta livsmedel som innehåller aminosyran tryptofan eftersom den ombildas till serotonin i kroppen. Trypofan reglerar aptiten, ger bättre sömn, ökar koncentrationen, minskar ångest, irrittation och nedstämdhet. Trypofan finns till exempel i banan, kalkon, kyckling, ägg, solrosfrön, kakao och valnötter. Du kan även ta näringstillskott med trypofan.

Var ute i dagsljus
Se till att få minst 20 minuters dagsljus varje dag även på hösten och vintern eftersom det har en positiv effekt på serotoninet. Brist på dagsljus under vinterhalvåret är en anledning till att många känner sig låga under den perioden. Som tur är finns det mycket du kan göra för att bota vinterdeppet.

Även fysisk träning ökar produktionen av serotonin. Hitta en avstressande träningsform som du gillar, till exempel en promenad i dagsljus.

För att vara säker på att dina symptom beror på lågt serotonin, och inte på obalans i någon annan signalsubstans, kan du göra en es-teckanalys. Analysen visar vilka nivåer du har av serotonin, dopamin, gaba och noradrenalin.

Pay it Forward
Hjälpte det här inlägget dig? Dela det gärna med dina medsystrar så att fler kan få hälsan tillbaka.

You may also like...