Minska dina inflammationer

inflammation

GÄSTBLOGGAREN I Näringsterapeuten Madeleine Marcus tipsar om hur du kan minska inflammationerna i kroppen med hjälp av rätt kost och livsstilsförändringar.

Forskningen visar att allt fler kroniska hälsoproblem och sjukdomar har ett samband med inflammation. Exempel på sjukdomar som har en direkt koppling till inflammation är allergier, addisons, hashimotos, endometrios, celiaki, inflammatoriska tarmsjukdomar, reumatiska sjukdomar, sjögrens med flera. Man vet numera också att det finns en koppling mellan inflammation och psykisk ohälsa.

Kronisk inflammation för ofta med sig järnbrist, trötthet, smärta, svullnad, nedstämdhet och en nedsatt livskvalitet i största allmänhet även om en diagnos kunnat fastställas. Det finns alltså all anledning i världen att försöka hålla undan inflammationer i kroppen. Här är några användbara tips:

Uteslut socker och alkohol
Socker och alkohol fungerar som en ”dörröppnare” för slemhinnorna i kroppen, vilket kan göra dem för porösa och därmed släppa igenom ämnen i blodbanan som inte hör hemma där. Detta leder till en försvarsprocess i kroppen som bidrar till inflammation.

Socker och alkohol bidrar också till ökad leverbelastning och fettlever, vilket i sin tur leder till ökade inflammationer och störd hormonbalans eftersom många hormoner omvandlas och bildas med leverns hjälp.

Även ett stort intag av frukt kan ge leverproblem på grund av den höga halten fruktos i de flesta av dagens förädlade frukter. Längtar du efter sött trots att du avstår socker? Ät bär i stället som innehåller lägre halter fruktos.

Uteslut gluten

Gluten (som finns i råg, korn, vete och i viss mån havre) har en direkt inflammationsframkallande effekt på kroppen. Även om du inte har en celiakidiagnos, så vet man i dag att ingen människa mår bra av att äta gluten och att det inverkar störande på näringsupptaget och tarmslemhinnan. Var även sparsam (eller uteslut helt) med livsmedel som ris, bovete, quinoa, majs och amarant.

Välj i stället rotfrukter (förutom potatis), grönsaker och mindre söta frukter som avokado och gurka. Det går att göra underbara röror, biffar och mos på dessa ingredienser för dig som vill ha lite krämigare mat.

Uteslut mejeriprodukter
Produkter gjorda på mjölk från andra djur än människor (för människobarn), har tyvärr en inflammationsdrivande effekt. Framförallt är det proteinerna vi reagerar på, men det kan också handla om laktoset och den hormonella sammansättningen i dem. Värst är komjölken, men även får- och getmjölksprodukter kan vara en utmaning. Smör och Ghee innehåller nästan inga proteiner, vilka kan tålas av de flesta.

Det är svårt att hitta alternativ som är både bra och liknar mejeriprodukter. Kokosmjölk är ett alternativ, annars är vatten den naturliga vätskekällan för oss. Bäst att inte försöka hitta substitut för de livsmedel du avstår, då det ofta medför att man i stället köper mer eller mindre ohälsosamma hel- eller halvfabrikat . Försök i stället sätta samman dina måltider på ett helt nytt sätt med helt nya rätter.

Rensa hemmet från kemikalier
Kemikalier, tillsammans med stress, är vår tids största hälsohot. I dag har vi ingen kontroll över hur många kemikalier vi utsätts för och hur de interagerar med varandra. Många kemikalier (inklusive läkemedel) har hormonstörande effekter, som påverkar kroppens funktioner. Laga därför din mat från grunden med ekologiska råvaror. Då slipper du många skadliga tillsatser och kemikalier. Väljer du ekologiska livsmedel så minskar dessutom risken att du får äta genmanipulerade livsmedel. I städskåpet kan du byta ut de flesta rengöringsmedel med skadliga kemikalier mot såpa, bikarbonat, vinäger och ättika till det mesta kring tvätt och städning.

För din personliga hygien kan du välja 100 procent ekologiska hudprodukter. Det finns inte 100 procent ekologiskt schampo och balsam, men väl upp mot 70 procent. Olivolja, kokosolja, bikarbonat, och vinäger kan användas till mycket även inom personhygienen.

Vila och gör en sak i taget
Ju bättre dina binjurar mår, desto bättre blir din kropp på att hålla undan inflammationer. 

  • Att vila, göra en sak i taget och sova ut är inte bara nyttigt och stärkande för dina binjurar – det är skönt också!
  • Har du haft så mycket stress att du inte längre kan sova bra på nätterna? Öva dig på att göra en sak i taget, boka in färre aktiviteter i din vardag, gör mer plats för ingentingtid.
  • Kan du meditera, så gör det. Är du för stressad för att meditera kanske en promenad, en bok eller ett varmt bad kan hjälpa dig att varva ner. Allt du kan göra för att minska på stressnivån i vardagen är till hjälp.
  • Använder du trådlös kommunikation? Stäng av dessa när du inte använder dem så att hjärna och nervsystem kan slappna av. Tänk också på att inte bära mobiltelefonen nära kroppen i onödan.

Rör på dig varje dag

Fysisk aktivitet förbättrar cirkulationen, vilket minskar inflammationer, men hjälper också kroppen att göra sig av med stress och förbättrar sömnen. Kan du motionera ute och dessutom fånga dagsljuset är det ännu bättre. Hård träning är sällan bra vid inflammation. Anpassa träningen efter din egen förmåga.

Får du mer smärtor eller blir utmattad, får feber eller infektionskänsla dagen efter du tränat, är det för tufft för dig. Det går att träna sig till en större tolerans, men ta det i den takt som är rätt för dig.

Kosttillskott som magnesium, zink, vitamin B (hela b-komplexet), C, D, E och omega 3 hjälper också till. Har du svårt att komma till ro på kvällen kan du förutom magnesium, använda örter som passiflora och ashwaganda till natten. C vitaminet spar du till på morgonen och mitt på dagen, då det är uppiggande.

Om Madeleine
 Marcus
Madeleine_marcusMadeleine är utbildad certifierad näringsterapeut och arbetar med näringsmedicinsk- och funktionsmedicinsk rådgivning. Hon har själv haft stora problem med sin hälsa och genom sitt sökande efter läkning, utbildade hon sig inom hälsa för att i första hand läka sig själv. Förutom att hon själv fick ett nytt liv, så har hon sedan 1999 den stora glädjen att få hjälpa andra i sitt arbete varje dag. Läs mer om hur Madeleine arbetar på www.madeleinemarcus.se.

Pay it Forward
Hjälpte det här inlägget dig? Dela det gärna så att fler kan få hälsan tillbaka.

You may also like...