Kosten som hjälper mot IBS

IBS

GÄSTBLOGGAREN | Dietisten Sofia Antonsson tipsar om hur du med hjälp av kost- och livsstilsförändringar kan få bukt med IBS och orolig mage.

Stressmage, ballongmage, mjölkmage – IBS eller orolig mage kommer i många skepnader och benämningar. Ca 15 till 20 procent har IBS och 70 procent av de som drabbas är kvinnor. För den som har en orolig mage finns det mycket att göra med kost- och livsstilsförändringar. En stor del av alla kvinnor med IBS har också samtidiga hormonella problem.

IBS eller Irritable Bowel Syndrome är en så kallad funktionell mag- och tarmsjukdom. Det betyder att man inte hittar några uppenbara fel, tarmen fungerar bara inte riktigt som den ska. IBS är en ofarlig sjukdom, men med obehagliga symtom som för många i hög grad påverkar det dagliga livet.

De typiska symtomen vid IBS är uppblåsthet, gaser, smärt/obehag och avföringsrubbningar. Ofullständig tarmtömning är vanligt liksom problem från övre delen av matsmältningsapparaten, smärta i axelpartiet och känningar i hjärttrakten som dubbelslag och hjärtklappning.

Många upplever att besvären förvärras av stress, vilket märks tydligt på den stora andelen kvinnor som söker hjälp. De är i allmänhet högpresterande personer som tar på sig för mycket och har svårt att säga nej. Barn, karriär och hem gör att stressnivån inte går ner naturligt under dagen.

Vad ska man då göra om man har problem? Jo, först rekommenderar vi att gå till en läkare för utredning. Det är olika i olika delar av Sverige hur pass utförliga undersökningarna är. Det är oavsett viktigt att ha tagit ett test för gluten innan man påbörjar kostbehandlingen FODMAP som bör göras med hjälp av en dietist. På IBSfri.se finns också IBS-skolan Online.

Det är vanligt att man själv laborerat med kosten i många år utan att hitta någon röd tråd. Det spelar liksom ingen roll vad man äter. FODMAP är ett strukturerat sätt och ett konkret verktyg för att förstå vad just din mage reagerar på. Behandlingen är i nuläget den mest effektiva som finns vid IBS och hjälper 75 procent av de som provar.

FODMAP-behandlingen delas in i två delar:

1) Eliminering. Här plockar man bort de kolhydrater som är fermenterbara och kan jäsa i tarmen. Det inkluderar fruktos, laktos, oligosackarider och sockeralkoholer.

2) Återinförande. I nästa steg testar man att återinföra kategori för kategori, för att se vad som fungerar bra och inte.

Behandlingen vid IBS fokuserar utöver FODMAP på medvetet ätande och stresshantering som andning, yoga och mindfulness. Det är också bra om man skriver ner hur, var och när man äter i en matdagbok.

För den som vill prova på FODMAP finns livsmedel som du kan prova att ta bort under en period. För att genomföra behandlingen fullt ut är det bra att ta kontakt med en dietist då det finns många andra faktorer som också påverkar.

Undvik 

  • Äpple      
  • Päron    
  • Vattenmelon    
  • Fruktjuice        
  • Torkad frukt                 

Välj istället

  • Apelsin
  • Kiwi
  • Bär
  • Banan
  • Ananas

Undvik

  • Komjölk
  • Getmjölk
  • Fårmjölk
  • Glass
  • Mjölkchoklad

Välj istället

  • Laktosfri mjölk
  • Havreprodukter
  • Risbaserade produkter

Undvik

  • Ärtor
  • Bönor
  • Linser
  • Lök
  • Vitlök
  • Vete
  • Råg
  • Korn

Välj i stället

  • Tomat
  • Palsternacka
  • Morot
  • Zucchini
  • Paprika
  • Ris
  • Potatis

Undvik

  • Xylitol
  • Sorbitol                                
  • Svamp
  • Majs
  • Sockerärtor
  • Avokado
  • Blomkål

Välj i stället

  • Drycker sötade med sackaros, glukos, syntetiska sötningsmedel eller stevia.

Många med IBS har också andra problem relaterat till hormonella obalanser, dålig matsmältning och läckande tarm. Hormonella besvär som sköldkörtelproblem, kortisolrubbningar, endometrios, PCOS och PMS hänger i stort sett alltid ihop med stress och tarmhälsa.

Att ta tag i flera delar är då nödvändigt och då börjar jag alltid med kosten för att få ordning på magen som de flesta upplever som mest angeläget. Därefter kan man gå vidare och till exempel stötta binjurar, som är en stor bov i dramat när det gäller sköldkörtelproblem, framförallt hos de som inte får full effekt av sina läkemedel.

De flesta med hormonella rubbningar blir bättre med stöd av näringsterapi, kost och stresshantering. Bara genom att förklara hur kroppens system hänger ihop och förstå sambanden är det lättare att börja i rätt ände. Det viktiga är att förstå att det tar lång tid att få systemen i balans igen. Genom att börja med kosten och få magen under kontroll minskar stressen, sömnen kanske förbättras och bara där har man kommit en bra bit på väg.

Lycka till!

Om Sofia Antonsson

Sofia AntonssonSofia är legitimerad dietist och har många års erfarenhet av att behandla personer med IBS. Hon är utbildad i FODMAP från Kings College i London och använder behandlingen på sina patienter med goda resultat. Hon utbildar dietister i FODMAP, har gett ut tre kokböcker och driver tillsammans med Jeanette Steijer IBSfri som grundades 2011. Läs mer om Sofia och IBSfri på ibsfri.se

Pay it Forward

Hjälpte det här inlägget dig? Dela det gärna så att fler kan få hälsan tillbaka.

You may also like...