Behåll energin i vinter

Ljusterapi

Blir du alltid trött och hängig på vinterhalvåret och vill helst bara dra täcket över huvudet och sova bort eländet? Som tur är finns det mycket du kan göra för att må bättre.

För vissa innebär hösten vackra färger på löven, svampplockning och doften av mylla. För andra är hösten början på en mörk och jobbig period. Bristen på solljus gör att vi inte få i oss tillräckligt med D-vitamin vilket kan påverka hälsan en hel del. 

Vanligt med brist
Det är väldigt vanligt med D-vitaminbrist i Sverige eftersom det främst bildas när vi exponeras för stark sommarsol. Redan några veckor in på hösten börjar D-vitaminnivåerna att sjunka i kroppen. Det är därför viktigt att komplettera med D-vitamintillskott under vinterhalvåret eftersom det är svårt att få i sig den mängd vi behöver genom kosten. 

Brist på D-vitamin ger en rad jobbiga symptom som trötthet, depression och koncentrationsproblem.

Tips: Välj tillskott med D3 (finns även D2) från hälsokostbutiken eftersom naturliga tillskott är lättare för kroppen att tillgodogöra sig. Både barn och vuxna behöver extra D-vitamin under vinterhalvåret. Se till att ta D-vitamin tillsammans med magnesium. 

Viktigt för hormonbalansen
D-vitamin är ett så kallat prohormon som är mycket viktigt för hormonbalansen i kroppen. Ett tydligt exempel på detta är att många med underfunktion i sköldkörteln/hypotyreos ofta mår betydligt bättre på sommarhalvåret än på vinterhalvåret. Det är också vanligt att de som tar tillskott av sköldkörtelhormon behöver höja doserna på vinterhalvåret.

Fördelar med D-vitamin:

  • Motverkar trötthet och depression.
  • Behövs för cellernas tillväxt och nervsystemet.
  • Förbättrar upptaget av mineraler.
  • Reglerar hormonbalansen.
  • Förstärker effekten av dopamin.
  • Är bakteriedödande och bra för immunförsvaret.
  • Motverkar förkylning och influensa.
  • Förbättrar resultaten vid fysisk träning.

Så blir du piggare i höst och vinter:

  • Ta tillskott av D-vitamin.
  • Se till att komma ut i dagsljus varje dag.
  • Spara lite semester till hösten och res till ett soligt land.
  • Om du inte har möjlighet att resa, besök ett ljusterapicafé eller ett så kallat solrum med starka dagsljuslampor. I vissa solrum får du ligga i en solstol och lyssna till vågskvalp samtidigt som din hud lapar i sig D-vitamin. En billigare variant av solsemester.
  • Om du inte har tillgång till ett solrum, investera i en dagsljuslampa. Det hjälper dig att skingra mörkret på morgonen och gör dig piggare. Du kan till exempel placera den på skrivbordet eller på köksbordet.
  • Ät mat med mycket näring och rör på dig. Motion av alla slag har en positiv effekt på humöret och ger energi. Socker gör dig bara pigg för stunden.

Pay it Forward
Hjälpte det här inlägget dig? Dela det gärna så att fler kan få hälsan tillbaka.

You may also like...