Stötta binjurarna

binjurestöd

Binjurestöd

När dina binjurar är utmattade är det viktigt att du stöttar dem. Det kan du göra på flera sätt, bland annat genom att tillföra kroppen näring och minska på stressen.

Det tar tid att få utmattade binjurar och det tar därför tid att bli frisk, men det går. Här är några metoder:

Binjurebarksextrakt
Binjurebarkextrakt innehåller till största del de näringsämnen som binjurarna behöver för att producera hormoner på egen hand. Det innehåller allt som finns i binjurecellen och endast små mängder hormoner.

Binjurebarksextraktet ersätter inte de hormoner som binjurarna producerar, utan tillför det som binjurarna behöver för att reparera sig. Det har därför få biverkningar.

Vanliga preparat är Adrekomp, Adrenal och Adrenal Cortex som finns att köpa på hälsokostbutiker eller på nätet. Konsultera gärna en näringsterapeut så att du får rätt preparat och dosering.

Naturligt / syntetiskt kortisol
Naturligt eller syntetiskt kortisol i form av kortison, prednison eller prednisolon minskar eller stänger av binjurarnas hormonproduktion och gör kroppen beroende av dem. Det blir en ond cirkel som kan ta veckor, månader eller år att bryta och i vissa fall går det inte att återhämta sig ifrån en behandling med syntetiska preparat.

Eftersom syntetiskt kortisol maskerar symptomen av binjureutmattning och påverkar immunförsvaret negativt ökar risken för stress och infektioner. Hydrokortisol, som är den naturliga formen av kortison, fungerar bättre även om det också ger liknande biverkningar.

CT3M
CT3M är en medicineringsmetod som används för att stötta både binjurar och sköldkörtel samtidigt. Den fungerar med syntetiskt eller naturligt sköldkörtelhormon och följer kroppens dygnsrytm.

Rötter och örter som stärker

  • Ashwagandha
  • Lakritsrot
  • Ginseng
  • Rosenrot
  • Schisandra
  • Jamsrotsextrakt
  • Ingefära
  • Astragalus

Läs också: Balansera hormonerna med adaptogener – örter som anpassar sig efter kroppens behov.

Andra sätt att stärka binjurarna

  • Undvik alla former av onödig stress (fysisk, emotionell, miljöbetingad och psykologisk).
  • Hitta ett inre lugn med andningsövningar, stresshantering, meditation eller mindfulness.
  • Var noga med att få den sömn du behöver. Gå och lägg dig senast klockan 22 för att undvika att vara vaken mellan 23 och 01 då binjurarna går in i en andra andning. De arbetar då med att återställa det som är i obalans i kroppen.
  • Undvik stimulerande ämnen som socker, koffein, tein, guarana, taurin och mate.
  • Undvik alkohol eftersom den stressar binjurarna.
  • Träna lätt. Det kan vara att gå korta promenader eller att göra en lugnare form av yoga. För hård träning kan göra dig mer utmattad.
  • Stäng av datorn, mobilen eller tv:n minst en timme innan du går och lägger dig eftersom ljuset från skärmen gör dig pigg.
  • Tillför den näring som din kropp saknar genom en välbalanserad kost och näringstillskott. Viktiga tillskott för binjurarna är B-vitamin, C-vitamin och magnesium. Ett tips är att blanda havssalt eller himalayasalt i vatten och dricka. Då får du i dig alla mineraler (observera att jod saknas i himalayasaltet). 
  • Var noga med att äta jämt utspritt under dagen för att hålla blodsockret i balans.