Balansera kroppen med kost och näring

bär på fat

Näring och kost som läker kroppen

För att återställa obalanserna i din kropp behöver du tillföra extra näring. Det gör du med hjälp av rätt kost och naturliga kosttillskott.

När kroppen är i obalans och du stressar mycket går det åt mer näring än normalt vilket kan leda till näringsbrister. Oavsett vilken behandling du väljer så behöver du därför ofta kombinera med tillskott av näring för att kroppen ska få en chans att balansera sig själv. För att du ska kunna ta upp så mycket som möjligt av näringen är det viktigt att din matsmältning fungerar som den ska.

Innan du börjar med tillskott är det viktigt att ta reda på vilken näring just du behöver. Det kan du göra med hjälp av en hårmineralanalys eller blodprov, gärna i kombination. 

Naturliga tillskott av näring
De flesta näringstillskott som finns på apoteket är framställda på kemisk väg. Använd istället naturliga tillskott som är baserade på örter, frukt och grönsaker eftersom dessa är lättare för kroppen att tillgodogöra sig.

Naturliga näringstillskott köper du på hälsokosten eller beställer på nätet. Tänk på att välja märken med så lite onödiga tillsatser som möjligt, till exempel Thorne Research, Innate eller Holistic.

Till en början kan det vara bra att ta hjälp av en näringsterapeut som kan lägga upp en plan för näringstillskotten utifrån vilka obalanser du har.

Spartipset för tillskott av näring
Att köpa många näringstillskott kan bli dyrt i längden. Du kan därför komplettera dina tillskott med livsmedel som innehåller mycket näring, till exempel nässelpulver och chiafrön som passar bra i smoothies.

Du kan även göra en egen saltblandning av himalayasalt och havssalt som innehåller alla mineraler. 

Blandningen är särskilt bra för dem med utmattade binjurar. Ta cirka en tesked av saltet och blanda i ett glas med vatten och drick.

Läkande kost
Vilken kost som passar bäst för dig får du testa dig fram till, men här är några användbara tips:

  • Välj så obehandlade livsmedel som möjligt. Undvik hel- och halvfabrikat för att slippa ohälsosamma fetter, onödiga tillsatser och lågt näringsinnehåll.
  • Välj ekologiska och närproducerade råvaror så slipper du få i dig onödiga gifter som belastar ditt immunförsvar. Ekologiskt kött kommer från djur som är uppfödda på kost som de är skapta för att äta och det innehåller inte antibiotika. Ekologiska grönsaker är inte besprutade eller uppdrivna med hjälp av konstgödsel.
  • Byt ut alla margariner mot äkta smör. Använd kallpressade ekologiska oljor som olivolja, kokosolja och linfröolja. Att få i sig bra fettsyror varje dag är viktigt för hormonbalansen och koncentrationsförmågan.
  • Minska mängden vitt bröd, pasta, ris och potatis och ät istället fullkornsris, quinoa, grönsaker, rotfrukter, frukt, bär och nötter (gärna bötlagda).
  • Ät grönsaker och rotfrukter tillsammans med proteinrik mat. Har du problem med matsmältning kan det vara svårt att smälta protein, stärkelserika kolhydrater och grönsaker vid samma måltid.
  • Uteslut socker och sötningsmedel, speciellt om du lider av överväxt av jästsvampen candida.
  • Undvik alla sojaprodukter som inte är fermenterade.
  • Undvik helt eller minska ned på drycker som innehåller koffein, som till exempel kaffe, svart te, coca cola och energidrycker med guarana. Kaffe och svart te hämmar näringsupptaget av mineraler och minskar saltsyraproduktionen i magsäcken. Koffein ökar dessutom stressen i kroppen, framförallt för binjurarna. Välj hellre örtte, chagate eller grönt te.

Läs också: